Florida – Everglades, Key West och Miami

Florida – Everglades, karibiska öar och Miami

När vi bröt upp ifrån Naples tog vi sikte på Key West och en smak av Karibien, men passade först på att besöka Everglades stora träskmarker som ligger på vägen. Vi körde helt enkelt in i nationalparksområdet till Everglades City, en liten ort som i princip uteslutande livnär sig på träskturism. Här bokade vi en åktur med fläktbåt och gav oss ut på vattnet i jakt på alligatorer villiga att ställa upp framför kameran.

Everglades i Florida, svävare. båt Svävare (båt med fläkt) genom Everglades i Florida

En alligator i Everglades Florida

Fläktbåt i träsket, och en linslus med stora gaddar

Vår guide fann ett par medgörliga modeller, och vi fick knäppa ett par fina bilder. Men det roligaste var ändå själva åkturen med fläktbåten, som kryssade smidigt mellan mangrovesnåren och emellanåt nådde magkittlande hastighet!
För att få se mer av Everglades tog vi en rejäl omväg och åkte av landsvägen in på en “scenic route”, en smal grusväg som löper rakt igenom hjärtat av träskmarkerna och som bokstavligen har vildmarken inpå dikena – här fanns tillfälle att stiga av och fotografera alligatorer minst en gång per kilometer. Det kryllade så av reptiler i buskarna och vägrenen att man nästan blev lite blasé efter ett par mil.. Men vilken fin väg det var, och så smidigt att kunna njuta av naturen från bilen! Kändes väldigt amerikanskt.

Grusväg i Florida USA Alligator i Nationalparken Everglades Florida

Everglades träskmark i Florida Flod genom träsk i Florida USA

Biltur genom Everglades – lika häftigt som smidigt

Vägen till Key West bjöd på vackra omgivningar även efter att vi lämnat Everglades, hela sträckan på Overseas highway som löper ut och binder samman öarna är en speciell upplevelse. Samtidigt som man kör på en motorväg får man känslan av att åka båt i karibien, med regelbundna strandhugg på pittoreska småöar med vräkiga semestervillor och småbåtshamnar fulla av snygga segelbåtar.
Vi stannade och åt middag på Geiger key, sista ön innan man når Key West. Vi fann via GPS:en ett matställe som låg en bit i skymundan i slutet av en återvändsgata, och som passande nog kallade sig för “Paradisets baksida”. Restaurangen heter Geiger key Smokehouse Bar & Grill. Lite svårt att hitta för den som bara passerar på motorvägen, men mycket trevligt ställe där alla gäster utom vi var bofasta på ön. Avslappnad stämning, god fisk och servering utomhus under tak, precis vid vattnet.

Lunch plats i nationalparken EvergladesParadisets baksida, en bra plats att äta middag

Därefter rullade vi vidare till Key West och vårt hotell, Lighthouse Court hotel. På Key west är det gott om små pittoreska hotell belägna i gamla kolonialinspirerade hus, och detta är ett av dem. Vackert beläget med en grönskande tomt och fin pool, dessutom rakt över gatan från Hemingwaymuseet. Så långt allt väl. Men… tyvärr får man nog säga att hotellet delvis var en besvikelse ändå, emedan inga av gästrummen låg i den vackra huvudbyggnaden. Istället har man trängt ihop ett gäng (förvisso vita och fina) träbaracker på tomten, som inrymmer ett par rum vardera och som på många sätt måste klassas som fuskbyggen. Lutande golv, sneda väggar, ont om fönster… Överlag var det ett okej ställe, men vi var inte jätteimpade.

Menmen – vem vill väl sitta och uggla på hotellet? Efter en god natts sömn gav vi oss ut och kikade på ön/staden. Vi började hos grannen, dvs i det som varit Hemingways hem på ön men som numera är museum. En fin gammal villa helt bevarad i skick som på 20-talet, med alla pinaler kvar inklusive hans skrivmaskin.
Sedan pockade värmen på bad, och vi tog oss ut till en strand och svalkade oss och lapade sol.

Hotell i Key West Florida En gata i Key West Florida

Stranden i Key West Florida

Hemma hos Hemingway, en typisk gata på Key West och en obligatorisk strandbild

Nattlivet börjar tidigt på Key west, det är nästan så att det aldrig slutar. Längs huvudstråket Duval Street är det rejält hålligång redan från eftermiddagen, här ligger barer, restauranger och klubbar med dansshower uppradade. Showerna är oftast i “After Dark”-stil, och souvenirbutikerna säljer i påfallande hög grad ekivoka och/eller HBTQ-anspelande prylar. Det är ingen tvekan om att ön lever upp till ryktet som gaycentrum.

Efter middagen (hummer, förresten – gott och prisvärt här nere!) vågade vi oss in på stans populära dessertrestaurang, “Better than sex”, som i en mörk lokal med tunga röda gardiner bjuder på efterrätter med suggestiva namn. Konceptet kändes lite tveksamt i början, men det visade sig harmlöst när vi väl kommit in – och vilka fina efterrätter! Helt klart en av vistelsens höjdpunkter.

Better Then Sex restaurang Miami Fantastisk efterrätt i Miami

Ett palats vigt åt otroliga efterrätter med ekivoka namn

När vi blivit mätta på denna speciella ö åkte vi tillbaks på Overseas highway och anlände till Miami, resans sista stopp. Här checkade vi in på ett gammalt hotell i Art Deco-stil, som låg perfekt precis vid stranden på Miami beach. I två dagar njöt vi av strandlivet här, åt god mat och slappade i den sköna amerikansk/kubanska atmosfären som präglar staden. Vi hann också med en hel del shopping i butikerna på mysiga Lincoln Street, en av få gågator vi sett på resan och som låg helt nära vårt hotell.
Sista kvällen innan hemresan gick vi på en riktig köttrestaurang, PB Steak. Populärt ställe med bra stämning, ganska hög ljudvolym i baren och väldigt gott kött på tallriken!

Pool på hotell i Miami Miami på kvällen

Havet vid Miami BeachMiami, en bra plats att krama ut det sista ur semestern

Nästföljande dag var det obönhörligen dags att åka hem till Sverige igen. Väskorna packades, vi hann med ett sista dopp i poolen och sedan avfärd till flygplatsen. Där blev det ett sentimentalt avsked när vi tvingades lämna ifrån oss Kicki som följt oss så troget på vägen..!
Flygresan hem gick bra, men med obligatorisk jet lag när vi kommit hem.

Såhär efter att vi packat upp och sovit ikapp jet lagen slås man av vilken härlig resa vi gjort. Tänk att man kan hinna med så mycket olika upplevelser, och tänk att fyra veckor kan gå så fort..!

Tack för att ni hängt med på bloggen.