New Orleans

Roadtrip – New Orleans

På vägen österut från Austin mot New Orleans, vårt nästa mål, ligger flera gamla plantager från kolonialtiden inbäddade i grönskan vid Mississippi och dess tillflöden.
Flest, eller åtminstone flest tillgängliga för turister, hittar man kring Vacherie som är en liten ort direkt väster om New Orleans. Vi hoppades kunna övernatta på ett av dessa muséer/b&b’s när vi passerade, men det visade sig lite naivt – det var fullbokat en vecka framåt. Och egentligen var vi inte förvånade, de här plantagerna är verkligen vackra, med sina stora gamla patriciervillor och eleganta trädgårdar.

Oak alley Plantation New OrleansOak alley Plantation, tyvärr fullbokat…

Samtidigt, mitt i denna idylliska miljö, blir man förstås påmind om den grymma historia som plantagerna representerar med slaveri och missförhållanden. Alla de plantager vi passerade hade slavbostäder kvar på ägorna, tillsammans med information om livet och verksamheten under slavtiden. Intressant och obehagligt på samma gång..!

Eftersom vi inte fann husrum ute i den pastorala idyllen fortsatte vi in mot New Orleans och stannade i en förort strax väster om själva stadskärnan. Här övernattade vi på ett motell, och åt middag på en knappt halvgenuin sushirestaurang. Där träffade vi dock en sprudlande och entusiastisk (kinesisk) servitris. Hon hann i korta ordalag berätta sitt livs historia för oss medan hon tog upp våra beställningar, och efter att ha hört att vi var svenskar lade hon till en utläggning om hur gärna hon ville besöka …Holland.

Morgonen efter åkte vi in till centrala New Orleans och checkade in på vårt förbokade och lyxiga hotell, Le Pavillion.

Le Pavillion New Orleans USA   Le Pavillion

Hotellet ligger centralt, men en liten bit väster om French Quarters som utgör stans äldsta centrum och det mest turistiga området. Här trängs barer och lunchställen med souvenirbutiker som säljer voodookrimskrams. Den mest berömda/ökända gatan i stan, Bourbon Street, ligger mitt i French Quarters och är en riktigt dekadent plats med slitna, dygnet-runt-öppna pubar och barer i vartenda hörn.

Vår första dag i New Orleans gick åt till sightseeing, strosande i French Quarters och allmänt insupande av stadens kulturella smältdegel. Jazz, kreolsk och cajunsk mat, Voodoo och hakuna matata-attityd är alla med och präglar denna underbart kitschiga stad.

Om det var varmt i västern, så blev det värre i New Orleans. Termometern pekade visserligen inte på högre siffror, men här tillkommer den tropiska luftfuktigheten som ger en känsla av att det är varm soppa man inandas, snarare än luft.
Värmen och fuktigheten passiviserade oss och gjorde att vi inte orkade vara särskilt aktiva i vårt upptäckande av stan. Istället spenderade vi en hel del tid på taket av vårt hotell, där det fanns utomhuspool, solstolar och ett inglasat gym med A/C..!

Tak hotell New OrleansUtsikten på taket

Vi (läs: Simon) hade höga ambitioner avseende den kulinariska sidan av New Orleans, och vi gjorde vad vi kunde för att äta schysst mat med cajun- eller creoltema. Vi hann med ett par typiska rätter, t.ex Po’boy och Gumbo, men ärligt talat hade vi svårt att undvika turistfällorna i centrala New Orleans. De flesta lunchrestaurangerna tycks laga halvhjärtade varianter av stans specialiteter, och vi blev lite besvikna mer än en gång.
Vad vi däremot var väldigt nöjda med, var middagen på restaurang Bayona. Trots sitt läge i French Quarters är det allt annat än en turistfälla, utan tvärtom en seriös (och lite dyrare) restaurang med fina och vällagade rätter. Rekommenderas varmt!

Middag New Orleans USAGott på Bayona

En annan godbit att rekommendera är en speciell lunchmacka, Muffaletta, som man kan köpa i Central Grocery nere i östra delen av centrum. Jättegod, jättestor och fylld av godsaker som smörgåsmakaren bestämmer, så det finns inget utrymme för beslutsångest..!

Muffaletta i USAMuffaletta, en bra och konstant smörgås

Mississippifloden

En av kvällarna tog vi en tur med hjulångaren Natchez på Mississippifloden. Natchez är en turistbåt, förstås, med dagliga utflykter á några timmar och med såväl jazzband som middagsbuffé ombord. Jazzen ombord var riktigt proffsig, men maten var bedrövlig. Tänk återuppvärmd mat från skolbespisningen, så har ni en ungefärlig bild..
Icke desto mindre var det en rolig upplevelse att åka med en riktig ångbåt, och det var fint att få se staden från flodsidan.

Hjulångaren Natchez i New Orleans New Orleans USA

Flod i New Orleans

Hjulångaren Natchez, och New Orleans från flodsidan

Efter båtturen tog vi oss ut på stan för att spisa jazz. En bit öster om French Quarters, nära floden, glesas charterturismbarerna ut och ersätts av jazzklubbar och pubar med livemusik.
Här njöt vi av duktiga musiker och avslappnad stämning till långt in på natten (nåja, till sent på kvällen åtminstone – vi är ju inte helt unga längre..).

Bas Musik New Orleans Pub i New Orleans

Jazzklubb med liveband

Efter denna korta men intensiva djupdykning i Söderns färgstarka huvudstad, blev det åter dags att packa in alla pinaler i Kicki och dra vidare. Ännu mer “Americana” väntar österut!